مروری بر تاریخچه میدان نقش جهان اصفهان
نوشته شده توسط : hsi

میدان نقش جهان در دوره تیموریان ساخته شد اما این میدان در آن زمان به این عظمت و بزرگی که اکنون است، نبود! گسترش این میدان در دوره های حکومتی مختلف افزایش می یافت و بیشترین تغییر را در زمان حکومت شاه عباس اول داشت. جالب است بدانید که اکثر بناهای قدیمی و زیبای اطراف آن هم در زمان شاه عباس ساخته شد. به دلیل اینکه حکومت شاه عباس در اصفهان بود، پس به میدان نقش جهان و سایر قسمت های شهر اهمیت بسیاری می داد، چراکه این شهر پایتخت حکومتی او بود و به همین دلیل اهمیت زیادی داشت.

البته قبل از آن هم در این مکان در زمان سلاجقه زمینی صاف و هموار و میدانی به نام کوشک وجود داشته که محل برگزاری جشن ها و همچنین اعدام محکومین به اعدام  بوده لیکن پس از ساخت و ساز دیگر از برنامه های قدیم خود کاسته و شکل مجموعه به  فرهنگی ،مذهبی و تشریفات مبدل گردید.مساجد و برگزاری عبادات از یک طرف، میزبانی از مقامات و میهمانان داخلی و خارجی،تجارت و تفریحاتی همچون چوگان بازی و غیره از طرف دیگر، این مکان را چند منظوره دارای اهمیت نموده بود.

 

میدان شاه (نقش جهان) به شکل مستطیل و ابعاد طول 507 و عرض 158 متر ،اگرچه بسیار ساده و از صفه ها و ایوان های هم شکل و ساده درست شده لیکن موقعیت جغرافیایی ساخت آن بسیار حائز اهمیت است که تابش نور را در تمامی  روز در خود داشته و چشم اندازی بی نظیر را در اذهان متبلور میسازد.

3a.jpg

اما متاسفانه پس از چندی که مرکز حکومتی و پایتخت ایران از اصفهان به شیراز انتقال یافت، اهمیت به این شهر و میدان نقش جهان کمتر و کمتر شد تا جایی که با بی اهمیتی مردم، این بناها روز به روز آسیب بیشتری می دیدند و تخریب می شدند بیشترین تخریب آثار و بناهای نقش جهان در دوره قاجار ها اتفاق افتاد. اما سر انجام حکومت پهلوی روی کار آمد و از آن جا که شاه به زیبایی و شکوه بناها و آثار ارزشمند ایران اهمیت بسیاری می داد، دستور بازسازی و مرمت میدان نقش جهان و تمامی بناهای اطرافش را داد. امروزه اهمیت این جاذبه گردشگری آنقدر زیاد است که به هیچ وجه نمی گذارند گوشه از این آثار به جای مانده قدیمی رو به تخریب برود و مدام به بازسازی آن می پردازند.

علت اینکه میدان نقش جهان با چنین نامی شهرت یافت این بود که پیش از ساخت میدان، در همان محل یک باغ بسیار بزرگ وجود داشت که نام آن نقش جهان بود. میدان نقش جهان دارای 165 متر عرض بوده و طولی برابر با 500 متر دارد. مساحت این میدان85 هزار متر مربع بوده و جزء یکی از بزرگترین میدان های ایران به شمار می رود. البته میدان نقش جهان در چندین دوره تغییر نام داشته است، مثلا پس از اینکه شاه پهلوی به حکومت رسید نام این میدان را به "میدان شاه" تغییر دادند و پس از فروپاشی دولت پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی، تا مدت ها نام این میدان " میدان امام" بود! از طرف دیگر نام بناهای اطراف آن هم همزمان با تغییر هر حکومت تغییر می کرد. مثلا مسجدعباسی به مسجد شاه تبدیل شد و پس از مدتی هم با نام مسجد امام شهرت یافت! میدان نقش جهان و میدان امام نام اصلی و رسمی اکنون این میدان در اصفهان می باشد.

بر اساس کتب تاریخی به جای مانده و ثبت رویداد های مختلف در آن گفته شده است که در گذشته تمامی مراسمات مهم و جشن ها را در میدان نقش جهان برگزار می کردند. گاهی این مراسمات جنبه و جلوه رسمی تری به خود می گرفته است که علت آن هم این بوده که دولت هم در این مکان برگزار کننده چندین مراسم بوده است و گاه این مراسم ها جلوه ای غیر رسمی داشته که برگزار کنندگان آن مردم عادی شهر بودند. از جمله مراسمات مهم می توانیم به  رژه نظامی دولت، مراسم با شکوه آتش بازی، بازی مهیج چوگان، اشاره کنیم. به طورکلی اهمیت میدان نقش جهان آنقدر زیاد است که این مجموعه بزرگ و گردشگری سال ها پیش به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سازمان ملی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.برای سفر به اصفهان و خرید بلیط هواپیما اصفهان میتوانید به سایت مستر بلیط مراجعه کنید.

 

https://canvas.uw.edu/eportfolios/62382/Naghsh_Jahan_Square




:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: